בין אם אנו משווקים את המותג שלנו ברשתות החברתיות, בבלוג שלנו או בכל פלטפורמה אחרת, יש אתגר אחד שחשוב שתמיד נחזיק בראש – להישאר רלוונטיים. אנו חיים בעידן חסר תקדים, המידע זורם במהירות אדירה ומה שנחשב לסנסציה רק אתמול, כבר עוטף את הדגים הדיגיטליים למחרת. אירועים אקטואליים – מפוליטיקה עכשווית ועד לפליטות פה של ידוענים, הם הלחם והחמאה של השיח ברשת. לא רק שהם מזינים כיום את התוכן ברשת, אלא שהתגובות והתובנות שעולות מהשיח ברשתות החברתיות, מהווים חלק בלתי נפרד מכל מהדורת חדשות או אייטמים בתוכניות האקטואליה. עבורנו, כאנשים העוסקים בשיווק ופרסום דיגיטלי, מדובר בעובדה שחשוב שנגזור ונשמור. אם נדע איך לגייס את הכוח הזה לאסטרטגיה השיווקית שלנו, אין גבול להזדמנויות שנוכל להפיק. כאן, אסביר מהו שיווק בזמן אמת ועל הפוטנציאל האדיר שגלום בו.
כיצד ניתן ליישם שיווק ופרסום דיגיטלי המבוסס על אירועי זמן אמת?
שיווק בזמן אמת, או RTM, מבוסס על הנחה פשוטה. טווח הקשב של ציבור הצרכנים הדיגיטליים נעשה קצר מתמיד והתודעה של המשתמש התקהתה לחלוטין בפני מסרים שיווקיים. יש גבול כמה פעמים אנחנו יכולים להיתקל בהבטחה למוצר הכי לוהט שראינו, להרצאה הכי חשובה שנשמע השנה או למחיר שישנה את כל מה שחשבנו על נעלי ריצה. הצרכנים מחפשים אחר מידע שמשמעותי עבורם, שמיישר קו עם טרנדים עכשוויים ושהם מסוגלים להזדהות איתו. נקודת המפגש הזו בין תכנים שיווקיים ובין אקטואליה, היא הצומת בה מתרחש שיווק בזמן אמת. זה נכון לגבי שיווק ברשתות חברתיות בדיוק כמו שזה נכון למודעות ממומנות או תוכן בלוג. למעשה, לא מדובר בתובנה חדשה כלל. כבר כמעט 30 שנה שמומחי שיווק זיהו את הפוטנציאל הגלום באפיק השיווק הדיאלוגי הזה.
אם יצא לך לעקוב אחרי עמודים שיווקיים של מותגים בפייסבוק או באינסטגרם, סביר מאוד להניח שכבר נתקלת בשיווק בזמן אמת. בעוד שרוב בעלי העסקים לא ירחיקו מעבר לברכות לחגים בעמוד הפייסבוק או קישור לכתבת חדשות שרלוונטית לתחום העיסוק שלהם, אסטרטגיית שיווק ופרסום דיגיטלי יכולה לשאוב מאירועי זמן אמת הרבה יותר.
ניקח למשל את האמירה של נתניהו שהכתה גלים בדיגיטלי בבחירות 2015 – "הערבים נוהרים בהמוניהם לקלפיות". ביום למחרת, זהו המשפט שהתנוסס שוב ושוב בפרופילים ובקבוצות מכל התחומים ברחבי הפייסבוק. מספיק שהיינו יוצרים פוסט בעמוד של עסק חדש למכירת נקניקיות טבעוניות ובו משפט הפתיחה "הטבעונים נוהרים בהמוניהם לנקניקיות", כדי ליצור באז. ככל שנשמור את האצבע על הדופק ונקלע לאירועים הוויראליים ביותר, בזמן הקצר ביותר, כך הפוטנציאל שלנו למשוך עוקבים עולה.
כמו כל תוכנית שיווק ופרסום דיגיטלי – מדובר בתהליך מתמשך
על אף זריזות המחשבה והמיידיות שמאפיינת תוכן שיווק בזמן אמת, ממש לא מדובר בתהליכי "זבנג וגמרנו". חשוב שנישאר זמינים וקשובים כל הזמן למה שמתפתח בשיח. ככל שניתן מענה מהיר לתגובות שיעלו מהפוסטים השיווקיים שלנו, נשמור על אווירה קלילה ונאפשר לשיח להמשיך להתקדם, כך נתחיל לבסס את נאמנות העוקבים. כך, כשהם יהיו מוכנים לרכישה, הדף שלך יהיה האפשרות הטבעית והמובנת ביותר מאליה. הוא פשוט יהיה שם.
לסיכום, חשוב שנזכור ששיווק בזמן אמת אמור להיות כיפי ולכן, חשוב שלא נפחד לשחרר קצת ופשוט ליהנות. ייתכן שעבור חלקנו יהיה מדובר ביציאה מאזור הנוחות, אבל זהו בדיוק המקום בו שיווק ברשתות חברתיות קורה. אם נדע לקלוע לטרנדים חמים, לאמץ שיח נכון ולשמור על ערוץ תקשורת מתמשך, נוכל למצות את המיטב מהאסטרטגיה השיווקית האקטואלית שלנו.